مصوبات محرومیت زدایی بشاگرد کی اجرا می شوند؟/ مردم درانتظارتحقق 22 فرمان رئیس جمهور

در سفر اول رئیس جمهور به استان هرمزگان در سال 1400، دولت برای محرومیت زدایی شهرستان بشاگرد تصمیمات و مصوبات خوبی را اعمال کرد که پاره ای از آنها هنوز رنگ اجرایی به خود ندیده است که به نظارت بیشتری برای اجرا نیاز دارد.

مصوبات محرومیت زدایی بشاگرد کی اجرا می شوند؟/ مردم درانتظارتحقق 22  فرمان رئیس جمهور

پایانه مسافربری اتوبوس-هرمزگان؛ حبیب عیدزاده: در اواخر سال ۱۴۰۰ با سفر هیئت دولت به استان هرمزگان نوری از امید را در دل مردم بشاگرد برای رهایی از محرومیت های چند ساله تاباند تا با تصمیماتی که برای این شهرستان گرفته می شود رنگ محرومیت از این منطقه محروم و کمتر توسعه یافته کشور دور شود. این سفرهیئت دولت  که برای مردم این شهرستان بسیار با ارزش بود، تصمیماتی برای این منطقه محروم گرفته شد که در صورت اجرایی شدن بخشی از مصوبات سفر، دگرگونی زیادی در بشاگرد دیده می شد. دولت سیزدهم بر خلاف دولت‌های پیشین که به توسعه بشاگرد به صورت کلیشه‌ای نگاه می‌کردند، عزم جدی برای توسعه دارد و با توجه به ارزیابی‌هایی که در سفر رئیس جمهور به استان هرمزگان انجام شد، تقریباً نسخه‌ای تحول گرا برای برطرف کردن مشکلات بشاگرد در نظر گرفته شده است. در این مصوبات رئیس جمهور بیشترین و مهمترین تکالیف را برعهده وزارت راه وشهرسازی، وزارت بهداشت و وزارت نیرو و سازمان برنامه وبودجه کشور قرار داده تا آنها را طی سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ انجام و به پایان برساند.

مهمترین اولویت برای توسعه بشاگرد توجه به راههای مواصلاتی وروستایی است رئیس جمهور در این فرمان 22 ماده ای در حوزه راههای این شهرستان وزارت راه وشهرسازی را مکلف به احداث راه پاهتک- درنگ مدو- زمین حسن- آخرآن واتصال به استان سیستان و بلوچستان (محور پشت کوه- گافر) به طول ۱۳۰ کیلومتر، راه پاهتک -درگوئن- اسفند- درپهن (محور چهارده روستا) به طول 42 کیلومتر به عنوان اولویت محور شرق به غرب شهرستان بشاگرد طی سال ۱۴۰۱و ۱۴۰۲ ، بهسازی و تعریض و رفع نقاط حادثه خیز محور جاسگ- جکدان –سردشت- گوهران و اتصال استان کرمان به طول ۶۱ کیلومتر به عنوان اولویت محورجنوب به شمال شهرستان بشاگرد طی سالهای ۱۴۰۱، احداث و تجهیز سه راهدارخانه در روستاهای جکدان، دشت صحرا و درنگ مدو و استقرار ماشین آلات شامل یک دستگاه بولدوزر، یکدستگاه لودر، دو دستگاه کامیون و ماشین آلات سبک به تعداد مورد نیاز حداکثر تا سه ماهه اول سال اقدام ۱۴۰۱، ساخت ۷ ایستگاه استقرار بالگرد (پد هوایی) در نقاط مشخص شده توسط استانداری در شهرستان بشاگرد ظرف حداکثر سه ماه اقدام و به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تحویل کند. حسن باقری رئیس شورای شهرستان بشاگرد در گفتگو با خبرنگار فارس، بشاگرد را یک شهرستان کمتر توجه شده از سوی دولت ها نام برد و گفت: اگر در دولت های گذشته بخشی از این مشکلات موجود را رفع می کردند، وضعیت اکنون بشاگرد اینگونه نبود. وی افزود: همانطور که در دولت سیزدهم اهتمام به حوزه راههای مواصلاتی وروستایی در شهرستان  بیشتر دیده شده است نیازمند اقدامات فوری برای پایان دادن به حل مشکلات در این حوزه است. باقری با بیان اینکه از زمان سفر اول رئیس جمهور به استان هرمزگان و فرمان و مصوبات ۲۲ ماده ای برای حل مشکلات در حوزه راههای این شهرستان در مناطق زیر کوه و پشتکوه بخش گافر اقداماتی در حال انجام است، عنوان داشت: این اقدامات که بخشی از آن باید تا پایان سال ۱۴۰۱ و بخش دیگر آن تا پایان سال ۱۴۰۲به سرانجام برسند  به کندی پیش می روند که ضرورت نظارت بیشتر مقام عالی استان را می طلبد.  

  تامین ۳ دستگاه آمبولانس ویک دستگاه بالگرد امدادی مهمترین دستورات در حوزه بهداشت   در بخشی دیگر از این مصوبات در حوزه بهداشت ،رئیس جمهوربه  وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تاکید کرده است تا  ضمن افزایش کادر متخصص درمان در بیمارستان سردشت متناسب با نیاز شهرستان، نسبت به تامین ۳ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه بالگرد امدادی برای شهرستان بشاگرد حداکثر ظرف سه ماه اقدام کند و به این وزارت  اختیار داده شد تا در قرارداد کادر درمان شهرستان بشاگرد مطابق با الگویی مشابه کادر درمان مستقر در جزیره ابوموسی انجام شود. باقری گفت: حوزه بهداشت وسلامت یکی از مهمترین بخش های یک کشور ومنطقه است که نیازمند توجه جدی است و اگر دستورات رییس جمهور درباره تجهیز بخش بهداشت و سلامت بشاگرد اجرایی شود، تحول بسیار بزرگی خواهد بود.

  دبیرمجمع مطالبه گران شهرستان بشاگرد عنوان کرد: در سالهای گذشته اقدامات بسیار موثر درحوزه بهداشت شهرستان بشاگرد صورت گرفته است که نیازمند تقویت و توسعه وتجهیز بیشتر آن هستیم. وی با اشاره به مصوبات سفر رئیس جمهور به هرمزگان و دستورات وی برای شهرستان بشاگرد، گفت: انتظار میرفت تا وزارت بهداشت به آنها عمل کند که تا کنون اقدامی صورت نگرفته است. باقری با بیان اینکه تجهیز بیمارستان شهر سردشت، تامین سه دستگاه آمبولانس و یک دستگاه بالگرد امدادی مهمترین دستورات رییس جمهور به وزارت بهداشت برای شهرستان بشاگرد بود، که با گذشت یک سال از این سفر هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

وزارت نیرو برای تامین ۱۰ دستگاه تانکر به شهرستان بشاگرد برای آبرسانی سیار اقدام کند وزارت نیرو وسازمان برنامه وبودجه کشور نیز مکلف شده اند تا در سال ۱۴۰۱ مبلغ 1000 میلیارد تومان برای تکمیل خطوط فرعی و تاسیسات مجتمع‌های سد سهران و سد جگین بر اساس اولویت‌های اعلامی استان اختصاص داده و در سال ۱۴۰۲ نیز مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل مجتمع های مذکور به ‌صورت مشارکت ۵۰ درصد وزارت نیرو و ۵۰ درصد سازمان برنامه و بودجه کشور تامین اعتبار کند که  تعهدات اجرایی این بند به عهده وزارت نیرو حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۲ خواهد بود، در بخشی دیگر این تصمیمات به وزارت نیرو گفته شده است  تا حداکثر ظرف دو ماه نسبت به تامین ۱۰ دستگاه تانکر برای آبرسانی سیار و استقرار آن در شهرستان بشاگرد اقدام کند. رییس شورای شهرستان بشاگرد اظهار کرد: در حوزه اقدامات در آبرسانی روستایی دولت و وزارت نیرو در بسیاری از طرحها وپروژه های خود مشغول به کار هستند که نتایج آن آبرسانی به روستاهای در محدوده سد سهران است. باقری گفت: از اقداماتی که وزارت نیرو بر فرمان ۲۲ ماده ای رئیس جمهور باید انجام دهد تامین ۱۰ دستگاه تانکر برای آبرسانی سیار است که نیازمند توجه بیشتر این وزارت خانه است. وی افزود: در این مصوبات  همه دستگاهها وسازمانها و وزارت خانه های دیگر وظایفی را عهده دار هستند که برای محرومیت زدایی شهرستان بشاگرد تلاش کنند  تا مردم ازتوجه دولت سیزدهم برای رفع محرومیت زدایی در این شهرستان رضایت کافی داشته باشند. دبیر مجمع مطالبه گران شهرستان بشاگرد ادامه داد: با گذشت یک سال از سفر اول رئیس جمهور به هرمزگان، ضروری است تا دستورات 22 گانه رییس جمهور در مورد بشاگرد به خوبی مورد واکاوی و ارزیابی مسؤولان عالی استان قرار گیرد تا میزان پیشرفت هر کدام از آنها بررسی و مصوبات بر زمین مانده، پیگیری هرچه بیشتری شوند. پایان پیام/