هشدار دانشمندان درمورد ازدیاد ماهواره‌ها در فضا‌/ ایندیپندنت: رویه اسپیس‌ایکس تحقیقات را مختل می‌کند

محققان بارها هشدار داده‌اند که ماهواره‌‌های جدید در حال پرتاب مانند کارهای شرکت اسپیس ایکس، آسمان را با نورهایی پر می‌کنند که مانع رصد زمین از فضا می‌شوند.

هشدار دانشمندان درمورد ازدیاد ماهواره‌ها در فضا‌/ ایندیپندنت: رویه اسپیس‌ایکس تحقیقات را مختل می‌کند

به گزارش گروه علم و پیشرفت پایانه مسافربری اتوبوس به نقل از ایندیپندنت، محققان هشدار داده اند که تعداد زیاد ماهواره ها در آسمان مشکلات جدیدی را برای دانشمندان ایجاد می کند.

محققان بارها هشدار داده‌اند که ماهواره‌‌های جدید در حال پرتاب مانند کارهای شرکت اسپیس ایکس، آسمان را با نورهایی پر می‌کنند که مانع رصد زمین از فضا می‌شوند. بسیاری از اخترشناسان هشدار داده اند که با توجه به افزایش سریع تعداد اجرام بالای سرمان، چه اتفاقی می تواند برای تحقیقات بیفتد.

دانشمندان در مقاله‌ای جدید نشان دادند که این ماهواره‌ها حتی برای مشاهدات از فضا مشکل ایجاد می‌کنند. آن‌ها با مشاهده تصاویر در بازه زمانی بین سال‌های 2002 تا 2021،  دریافتند که 2.7 درصد از نوردهی‌ها توسط ماهواره‌ها پوشش داده می شوند. علاوه بر این، نسبت تصاویری که ماهواره ها از آنها عبور می کنند با گذشت زمان در حال افزایش است.

نویسندگان این مقاله اعلام کردند که با افزایش تعداد ماهواره ها که در حال حاضر برنامه ریزی شده، شکست تصاویر تلسکوپ فضایی هابل که ماهواره ها از آن عبور می کنند طی دهه آینده افزایش می یابد و نیاز به مطالعه و نظارت بیشتری دارد.

علاوه بر این، اگرچه محققان روی تلسکوپ فضایی هابل تمرکز کردند، اما این مشکل می‌تواند بر تجهیزات مشابه دیگری که در مدار پایین زمین هستند، مانند تلسکوپ‌های CHEOPS یا NEOWISE، تأثیر بگذارد.

آنها خاطرنشان کردند که تلسکوپ های آینده با دید بزرگ از آسمان می توانند مشکلات خاصی با این مساله داشته باشند. ایستگاه فضایی چین تلسکوپی به نام Xuntian دارد که 300 برابر میدان دید تلسکوپ فضایی هابل است.

هشدارهای دانشمندان در این زمینه در Nature Astronomy منتشر شده است.

 

پایان پیام/