«سدهای ساحلی» جنگ آب را به تعویق می‌اندازد

تنگنای تامین آب در حال رقم زدن جنگ آب میان ملت‌هاست و متخصصان صنعت آب با هدف بهترین استفاده از منابع آبی مشغول تدوین دستورالعمل مهار آب ورودی به دریا در سواحل کشور هستند.

«سدهای ساحلی» جنگ آب را به تعویق می‌اندازد

به گزارش گروه نفت و انرژی پایانه مسافربری اتوبوس، در دهه گذشته ۸۰ میلیارد مترمکعب آب شیرین رودخانه‌های ایران معادل ۱۰ سال مصرف آب شرب کل شهرها و روستاهای کشور، بدون استفاده به دریا ریخته؛ در حالی که کل کاهش بارندگی ناشی از خشکسالی در همین مدت فقط ۱۰ میلیارد مترمکعب بوده است. « فیروز قاسم زاده»، سخنگوی صنعت آب با اشاره به وجود سدهای لاستیکی و آب‌بندان‌های ساخته شده برای مدیریت رودخانه‌ها در ساحل، می‌گوید: «دستورالعمل مهار آب‌های ورودی به دریا را در دست تدوین است.» شرکت مدیریت منابع آب به تازگی گزارش داده، دستورالعمل مهار آب‌ها شیرین به دریا با اولویت ساخت سد ساحلی در پنج نقطه از سواحل شمالی و دو نقطه از سواحل جنوبی کشور به پیش می‌رود. «سعید نیکی‌‎سخن»، استاد دانشگاه امیرکبیر نیز از راه‌اندازی کمیته تخصصی مکان‌یابی سدهای ساحلی خبر داده و می‌گوید: « ۱۰ دانشگاه مطرح کشور درگیر توسعه فناوری سدهای ساحلی شده‌اند.» از ۹۱ سال گذشته که ادبیات ساخت سدهای ساحلی مطرح شد، تنها شش کشور توانستند با دستیابی به دانش مطالعات و اجرا سد ساحلی بسازند. در یکی از آخرین نمونه‌ها، چین با ساخت مخزن ساحلی کوینگ کائوشا در سال ۲۰۱۱، ۵۰ درصد از نیاز آبی شانگهای ۳۰ میلیون نفری را طی ۲ ماه از سال تامین کرد.

به اعتقاد پژوهشگران دانشگاه ولونگونگ چین، طراحی و ساخت یک سد ساحلی نیاز به علم و فناوری‌های روز دنیا دارد، زیرا این پروژه‌ها با چالش‌هایی نظیر نفوذ آب شور به مخزن، حفاظت از کیفیت آب و سازه مقاوم در مقابل دریا مواجه هستند. دوره مطالعات یکی از سدهای ساحلی در چین توسط ۲۴ دانشگاه و موسسه تحقیقاتی و فعالیت ۲۰ استاد دانشگاه در ۹ رشته انجام پذیرفته است. از سوی دیگر، گزارش دانشگاه تگزاس اِی اند اِم هزینه ساخت یک سد ساحلی را نصف یک سد در خشکی محاسبه می‌کند. مهمترین دلیل کاهش هزینه سدهای ساحلی عدم نیاز به خرید اراضی پشت مخزن است، زیرا در سدهای ساحلی مخزن سد در بستر دریا قرار می‌گیرد که مالکیت آن متعلق به کسی نیست.

 پایان پیام/